Daha yüksek erişilebilirlik modunu aç
Daha yüksek erişilebilirlik modunu kapat
T.C. TARIM VE ORMAN BAKANLIĞI
ANKARA İL TARIM VE ORMAN MÜDÜRLÜĞÜ
Görme Engelli
×
  • Ana Sayfa
  • KURUMSAL YAPI
    İL MÜDÜRÜ
    İL MÜDÜR YARDIMCILARI
    ŞUBE MÜDÜRLÜKLERİ
    • BALIKÇILIK VE SU ÜRÜNLERİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
    • BİTKİSEL ÜRETİM VE BİTKİ SAĞLIĞI ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
    • GIDA VE YEM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
    • HAYVAN SAĞLIĞI VE YETİŞTİRİCİLİĞİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
    • İDARİ VE MALİ İŞLER ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
    • KIRSAL KALKINMA VE ÖRGÜTLENME ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
    • KOORDİNASYON VE TARIMSAL VERİLER ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
    • TARIMSAL ALTYAPI VE ARAZİ DEĞERLENDİRME ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
    • ÇAYIR, MERA VE YEM BİTKİLERİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
    İLÇE MÜDÜRLÜKLERİ
    • AKYURT İLÇE MÜDÜRLÜĞÜ
    • ALTINDAĞ İLÇE MÜDÜRLÜĞÜ
    • AYAŞ İLÇE MÜDÜRLÜĞÜ
    • BALA İLÇE MÜDÜRLÜĞÜ
    • BEYPAZARI İLÇE MÜDÜRLÜĞÜ
    • ÇAMLIDERE İLÇE MÜDÜRLÜĞÜ
    • ÇANKAYA İLÇE MÜDÜRLÜĞÜ
    • ÇUBUK İLÇE MÜDÜRLÜĞÜ
    • ELMADAĞ İLÇE MÜDÜRLÜĞÜ
    • ETİMESGUT İLÇE MÜDÜRLÜĞÜ
    • EVREN İLÇE MÜDÜRLÜĞÜ
    • GÖLBAŞI İLÇE MÜDÜRLÜĞÜ
    • GÜDÜL İLÇE MÜDÜRLÜĞÜ
    • HAYMANA İLÇE MÜDÜRLÜĞÜ
    • KAHRAMANKAZAN İLÇE MÜDÜRLÜĞÜ
    • KALECİK İLÇE MÜDÜRLÜĞÜ
    • KEÇİÖREN İLÇE MÜDÜRLÜĞÜ
    • KIZILCAHAMAM İLÇE MÜDÜRLÜĞÜ
    • MAMAK İLÇE MÜDÜRLÜĞÜ
    • NALLIHAN İLÇE MÜDÜRLÜĞÜ
    • POLATLI İLÇE MÜDÜRLÜĞÜ
    • PURSAKLAR İLÇE MÜDÜRLÜĞÜ
    • SİNCAN İLÇE MÜDÜRLÜĞÜ
    • ŞEREFLİKOÇHİSAR İLÇE MÜDÜRLÜĞÜ
    • YENİMAHALLE İLÇE MÜDÜRLÜĞÜ
    BİRİMLER
    ORGANİZASYON ŞEMASI
    TARİHÇE
    GÖREVLERİMİZ
    MİSYON VE VİZYONUMUZ
    KALİTE POLİTİKAMIZ
  • E-HİZMETLER
    TARIMSAL METEOROLOJİ
  • PROJELER
  • YAYINLAR
  • BASIN
  • İLETİŞİM
Skip Navigation LinksAnkara İl Tarım ve Orman Müdürlüğü > Link

​

İç Kontrol Sistemi

​

İÇ KONTROL NEDİR.

  • İdarenin  amaçlarına ,belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin
  • Etkili ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesi
  • Varlık ve kaynaklarının korunmasını
  • Muhasebe Kayıtlarının doğru ve tam olarak tutulmasını
  • Mali bilgi ve Yönetim bilgisinin zamanında ve güvenilir olarak üretilmesini sağlamak üzere
  • İdare tarafından oluşturulan
  • Organizasyon, yöntem , süreçler ve İç denetimi kapsayan mali ve  diğer kontroller bütünüdür.

     

    NEDEN İÇ KONTROL GEREKLİ
  • İç Kontrol bir amaç değil idareyi hedeflerine ulaştırma amacı taşıyan yönetim aracıdır
  • Mevcut teknolojiler ve kurumsal yapıyı kurum stratejisi ile uyumlu hale getirmek
  •  Tüm birimler arasında bilgi paylaşımı, standardizasyon ve şeffaflık sağlamak 
  •  Katma değersiz faaliyetler ve tekrar eden işlemleri azaltmak
  •  İş süreçlerini hızlandırarak vatandaş memnuniyetini artırmak
  •  Bilgi sistemlerinin geliştirilmesi ile süreçleri otomatikleştirmek
  •  Risklerin tespit edilerek yönetilmesi ile hata ve su istimalleri önlemek
  •  Sürecin sonucunu gösteren performansının izlenmesi ile  güçlü bir yönetim 
  •  Süreçlerle yönetim esasına uygun organizasyonel yapıyı oluşturmak amaçlanmaktadır

     

    İÇ KONTROL SİSTEMİN TEMEL AYAKLARI

     
  • Uyum Eylem Planı   (Temel Yapı Taşları)
  • Süreç Yönetimi       ( Standart İş ,Etkin Verimli Yönetim)
  • Risk Yönetimi         ( Muhtemel Sorunlara Karşı Önlem)

     

     

    KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI  BİLEŞENİ

     

1.   KONTROL ORTAMI BİLEŞENİ

  • Tanımı: İdarenin yöneticileri ve çalışanlarının iç kontrole olumlu bir bakış sağlaması, etik değerlere ve dürüst bir yönetim anlayışına sahip olması esastır. Performans esaslı yönetim anlayışı çerçevesinde görev, yetki ve sorumlulukların uzmanlığa önem verilerek bilgili ve yeterli kişilere verilmesi ve personelin performansının değerlendirilmesi sağlanır. İdarenin organizasyon yapısı ile personelin görev, yetki ve sorumlulukları açık bir şekilde belirlenir

     

2.   RİSK DEĞERLENDİRME BİLEŞENİ:

  • Tanımı:  Risk değerlendirmesi, mevcut koşullarda meydana gelen değişiklikler dikkate alınarak gerçekleştirilen ve süreklilik arz eden bir faaliyettir. İdare, stratejik planında ve performans programında belirlenen amaç ve hedeflerine ulaşmak için iç ve dış nedenlerden kaynaklanan riskleri değerlendirir

     

3.   KONTROL FAALİYETLERİ BİLEŞENİ

  • Tanımı: Önleyici, tespit edici ve düzeltici her türlü kontrol faaliyeti belirlenir ve uygulanır.

4.   BİLGİ VE İLETİŞİM BİLEŞENİ:

  • Tanımı İdarenin ihtiyaç duyacağı her türlü bilgi uygun bir şekilde kaydedilir, tasnif edilir ve ilgililerin iç kontrol ile diğer sorumluluklarını yerine getirebilecekleri bir şekilde ve sürede iletilir

5.   İZLEME BİLEŞENİ:

  1. Tanımı İç kontrol sistem ve faaliyetleri sürekli izlenir, gözden geçirilir ve değerlendirilir.

 

 

 

İÇ KONTROL SİSTEMİN  AMACI VE SORUMLULUKLARI

         AMACI

  • 5018 Sayılı Kanunla Kamu Yönetim Sistemine dahil olan
  • Kamu Kaynaklarının İdarenin amaçlarına uygun olarak etkin ,ekonomik ve verimli Kullanılması
  • Mevzuata uygunluğun Sağlanması.
  • Zamanında ve güvenilir bilgi Üretilmesi
  • Varlıkların Korunması, yolsuzluk ve usulsüzlüklerin önlenmesi konularında
  • Yeterli ve makul güvence sağlamak üzere kurulması zorunlu kılınan bir yönetim aracıdır.
  • İç Kontrol; bir amaç değil, idareyi hedeflerine ulaştırma amacı taşıyan yönetim aracıdır.

     

     

    SİSTEMİN AKTÖRLERİ VE SORUMLULUKLAR

 

  • Üst Yöneticiler                             (Bakan yardımcısı: Sistemin Kurulması, İşletilmesi ve izlenmesinde sorumludur)
  • Harcama Yetkilileri                       (İKS 'ni kurmakla iç ve dış denetim (Sayıştay)esnasında sorumludur
  • Mali Hizmetler Birimleri (SGB) (İKS 'ni kurulmasında harcama birimlerine teknik destek ve koordinasyonu sağlamak
  • Muhasebe Yetkilileri (Muhasebe kayıtlarının usulüne ve standartlara uygun, saydam ve erişilebilir şekilde tutulmasından sorumludur.
  • İç  Denetçiler    (İç kontrol sisteminin yeterliliği, etkinliği ve işleyişi ile ilgili olarak yönetime bilgi sağlamak, değerlendirme yapmak ve önerilerde bulunmaktan sorumludur
  • Tüm Çalışanlar    ( Kurum ' da çalışan tüm personel sorumludur

     
  • İç Kontrol Sisteminden Hangi Birim Sorumludur.
  • Bakanlığımız Merkez ve  Taşra Birimleri Çalışma Usul ve Esasları Yönergesi ile İç Kontrol Sisteminin oluşturulması ve uygulanması koordinasyon görevi merkez birimlerinde İdari İşler ve Koordinasyon Daire Başkanlıklarına, taşra birimlerinde ise İdari Mali İşler Şube Müdürlüklerine verilmiştir.
  • İKS kurulduktan sonra proje ekibi tamamen dağılmamalı sistemden sorumlu bir çekirdek ekip kalmalıdır. (2 ya da 3 kişi) Sistemin yılda en az bir kez değerlendirilmesi çalışmalarında proje ekibi tekrar toplanmalıdır.

 

 

İÇ KONTROLUN STANDARTLARI  BİLEŞENİN ADIMLARI

  1. Proje ve Risk  Ekibinin Kurulması ve Onaylanması ve Eğitimler
  2. Mevcut Durumun  AnaliziTespiti 
  3. Etik Sözleşmesi ve Kuralları
  4. İş Analizlerinin  Değerlendirilmesi
  5. İş Süreçleri ve İş Akışları Çizilmesi
  6. Organizasyon  Şemaları Çizilmesi
  7. Birimlerin Görev ve Sorumlulukları
  8. İş Tanımı ve Gerekleri Belgeleri
  9. İç Hareketlilik Analizi Tablosu
  10. Görev Envanteri Tablosu
  11. Eğitim Deneyim Tablosu
  12. Hizmet Standartları Tablosu
  13. Yetki Devri Formu
  14. Hassas Görevler Tablosu
  15. Riskler
  16. Bakanlık Uyum Eylem Planı ( UEP)
  17. Bakanlık Soru İzleme Formu
  18. İç Kontrol Sistemin Mevzuatı
  19. Formlar
  20. Talimatlar
  21. İç Kontrol Bilgilendirme Toplantıları

 

                                         İÇ KONTROLUN TANIMLAYACI ÖZELİKLERİ

  • İç kontrol, belli noktalarda, belli alanlarda ve belli zamanlarda değil; idarenin tüm faaliyetlerini kapsayan devamlılık esasına dayanan tamamlayıcı bir süreçtir
  • İç kontrol bir amaç değil, idareyi hedeflerine ulaştırma amacı taşıyan bir yönetim aracıdır.
  • Hedefleri belirlemez. Belirlenmiş hedeflere ulaşabilmek için makul bir güvence sağlar. Hiçbir zaman kesin güvence vermez.
  • İç kontrol faaliyetleri idarenin yönetim sorumluluğu çerçevesinde yürütülür.
  • Risk esasına dayanır. Riskleri karşılamak için makul bir güvencedir.
  • İç kontrol sadece ön mali kontrol değildir.

     

İç Kontrol Sistemine İlişkin Mevzuat

 

  1. 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu, İç Kontrol ve Ön Mali Kontrole İlişkin Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik,
  2. Strateji Geliştirme Birimlerinin Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik,
  3. İç Denetçilerin Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik,
  4. Kamu İç Kontrol Standartları Tebliği,
  5. Kamu İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Rehberi

     

     

     

     

İç kontrolün temel ilkeleri

 

  1. İç kontrol faaliyetleri idarenin yönetim sorumluluğu çerçevesinde yürütülür.

     
  2. İç kontrol faaliyet ve düzenlemelerinde öncelikle riskli alanlar dikkate alınır.

     
  3. İç kontrole ilişkin sorumluluk, işlem sürecinde yer alan bütün görevlileri kapsar.

     
  4. İç kontrol malî ve malî olmayan tüm işlemleri kapsar.

     
  5. İç kontrol sistemi yılda en az bir kez değerlendirilir ve alınması gereken önlemler

     

    belirlenir.

     

İç kontrol düzenleme ve uygulamalarında mevzuata uygunluk, saydamlık, hesap verebilirlik ve ekonomiklik, etkinlik, etkililik gibi iyi malî yönetim ilkeleri esas alınır

Kontrol yetkisi

 

 Malî hizmetler biriminde ön malî kontrol yetkisi malî hizmetler birimi yöneticisine aittir. Kontrol sonucunda düzenlenen yazılı görüş ve kontrol  işleri malî hizmetler birimi yöneticisi tarafından imzalanır. Malî hizmetler birimi yöneticisi, bu yetkisini sınırlarını açıkça belirtmek şartıyla yazılı olarak yardımcısına veya birimin iç kontrol alt birim yöneticisine devredebilir. Malî hizmetler birimi yöneticisinin harcama yetkilisi olması durumunda ön malî kontrol görevi, iç kontrol alt birim yöneticisi tarafından yürütülür.

 

Malî hizmetler biriminin ön malî kontrolüne tâbi malî karar ve işlemlerin kontrolü, birimin iç kontrol alt birimi tarafından yerine getirilir.

 

Harcama birimlerinde ödeme emri belgesi ve eki belgeler üzerinde ön malî kontrol görevi, ödeme emri belgesi düzenlemekle görevlendirilen gerçekleştirme görevlisi tarafından yerine getirilir.

  • İç Kontrol Sistemini Kurmazsak Sonuçları Ne Olur?
  • İç Kontrol Sistemi kurulmazsa idareye yasalarla verilmiş bir görev yerine getirilmemiş olunur. Birimlerin İç Kontrol Sistemini kurmuyorum diye bir yetkisi bulunmamaktadır. Birimlerimizin İç Kontrol Sistemi ile ilgili İç Denetim ve Sayıştay Denetimlerinde bunun neden kurulmadığı sorgulanacaktır. Ayrıca birim yöneticileri tarafından Faaliyet Raporlarında verilen İç Kontrol Güvence Beyanı olmayan bir sistem hakkında güvence beyanı vermiş olacaktır ki bu da mevzuat hükümlerine aykırılık teşkil edecektir.

     

    İÇ KONTROL GÜVENCE BEYANI

 

  • Üst yöneticiler ve bütçe ile ödenek tahsis edilen harcama yetkilileri her yıl
  • İş ve işlemlerinin amaçlara,
  • İyi malî yönetim ilkelerine,
  • Kontrol düzenlemelerine ve mevzuata, uygun bir şekilde gerçekleştirildiğini içeren 

    İç kontrol güvence beyanını düzenler ve birim faaliyet raporları ile idare faaliyet raporlarına eklerler

     

İÇ KONTROL STANDARTLARI  VE UYUM  EYLEM PLANINA GÖRE  BİRİMİZ  TARAFINDAN YAPILAN  ÇALIŞMALAR

 

1.     Tüm Birimlerin Organizasyon Şemaları  İKS Ekibi tarafından yılda 2 defa  gözden geçirilerek  güncellenmektedir.

       Tanımı:  Kuruluşların üst yönetimden başlayarak bir kuruluşta kimin kime bağlı olarak çalıştığını hiyerarşiyi gösterir şematik görsel ifadelerdir.

2.     Tüm Birimlerin İş Tanımları ve Gerekleri Belgesi İKS Ekibi tarafından  yılda 2 defa gözden geçirilerek

güncellenmektedir

  Tanımı:  Bir işin kapsamı içine giren fiil ve işlemlerin, sorumluluk ve görevleri, çalışma koşullarının yazılı olarak açıklanmasıdır. 

3.     Tüm Birimlerin İş Süreçleri ve Akışları  İKS Ekibi tarafından  yılda 2 defa gözden geçirilerek güncellenmektedir

  Tanımı:  İş süreçleri yönetimini bir organizasyonun tüm süreçlerinin modellendiği, kontrol edildiği ve izlendiği bir yol olarak tanımlanır

4.     Tüm Birimlerin Görev Envanteri Tablosu  İKS Ekibi tarafından yılda 2 defa gözden geçirilerek güncellenmektedir

  Tanımı:   Bir personelin iş tanımlarına göre  görev  ve sorumlulukları  çerçevesinde yürüttükleri iş ve işlemlerdir.

5.     Tüm Birimlerin Hassas Görevler Tablosu  İKS Ekibi tarafından yılda 2 defa gözden geçirilerek güncellenmektedir.

Tanımı:   Birimin temel işlevini etkin biçimde yerine getirmesini etkileyebilecek riskler içeren, zamanında ve/veya doğru bir şekilde yerine getirilmesi halinde karar alma süreçlerini güçlendiren ve kaynakların etkin kullanımını sağlayan kritik öneme sahip sınırlı sayıdaki görevler hassas görevdir

6.     Tüm Birimlerin İç Hareketlilik ve Analizi  İKS Ekibi tarafından yılda 2 defa gözden geçirilerek güncellenmektedir

 Tanımı:   Gelecekte duyulabilecek çalışan ihtiyacını ve bu çalışanların ihtiyacını saptayarak insan kaynakları planlamasına yardımcı olmak.

7.     Tüm Birimlerin Hizmet Standartları Tablosu  İKS Ekibi tarafından yılda 2 defa gözden geçirilerek güncellenmektedir

Tanımı : Kamu Kurum ve kuruluşlarının doğrudan vatandaşa sundukları  kamu hizmetlerinin, bu hizmetlere başvuru için istedikleri başvuru belgelerinin eksiksiz ve başvuru durumunda hizmetin en geç tamamlama sürelerini belirtir.

8.     Tüm Birim personellerin Eğitim Deneyim Tablosu güncellenmiştir.

Tanımı:  Kamu Kurumlarında bir personelin iş görev unvanına Eğitim Düzeyi  ve iş deneyimini gösteren tablodur.

9.     Tüm Birimlerin Riskleri İKS ve Risk  Ekibi tarafından yılda 1 defa gözden geçirilerek güncellenmektedir

Tanımı  Bakanlığın kuruluş amaçları ile stratejik amaç ve hedeflerine ulaşmasına ve görevlerinin ifasına engel olabilecek veya beklenmeyen zararlara yol açabilecek durum ya da olaylardır.

10. Yılda 2 dönem halinde  Bakanlığımız Strateji Başkanlığımıza gönderilmek üzere Uyum Eylem Planı (UEP)ve Soru İzleme formları Güncellenerek gönderilmektedir.

Tanımı  Kurumun İç Kontrolün mevzuatta belirlenen gereklerine Uyum durumunu tespit etmek uyum için plan döneminde hangi eylemlerin ne zaman hangi birimler tarafından gerçekleştirileceğini belirlemek ve ulaşmayı hedeflediği çıktıları planlamak için periyodik olarak hazırlanan bir plandır

11. Tüm Personel ve Yöneticilerin Uyması gereken Kurum Etik Davranış Kuraları belirlenmiş ve güncellenmiştir.

Tanımı Kamu görevlileri, kamu hizmetlerinin yerine getirilmesinde; sürekli gelişimi, katılımcılığı, saydamlığı, tarafsızlığı, dürüstlüğü, kamu yararını gözetmeyi, hesap verebilirliği, öngörülebilirliği, hizmette yerindeliğini ve beyana güveni esas almasıdır..

12. Yılda 1 defa olmak üzere İKS faaliyetlerini yürütmek için İKS Proje ve Risk Ekibi  kurulmuş ve  güncellenmiştir.

13. Yılda  beli periyotlarla İKS Ekibi ve tüm personellere İKS  Faaliyetlerine İlişkin Farkındalık ve Bilgilendirme Toplantıları Yapılmaktadır.

14. Yıl Sonunda İKS Faaliyetlere ilişkin İş Analizi ve değerlendirme sonucu  yapılmaktadır.

15. Yukarıda belirtilen maddelerin her yıl  gözden geçirilerek ve güncellenerek yapılmaktadır.

 

İÇ KONTROL BİRİMİ


​

YÖNETİME YÖNELİK ETİK DAVRANIŞ KURALLARI

 

1.Faaliyetlerde ve kararlarda katılımcı bir yaklaşım izlenir.

2.Çıkar çatışmaları, kişisel ve özel menfaatler önlenir.

3. Emek ve bilgi sahibinin haklarına saygı duyulur.

4. Başarılı çalışmalar takdir edilir.

5. Yöneticiler personele yaptıkları işlerde destek verir ve sorumluluğunu paylaşır.

6. Faaliyetlere ve hizmetlere katkı sağlamayan personele ilişkin her türlü yapıcı önlem alınır.

7. Cezalar kişiye özeldir, genele yayılmaz.

8. Kurumumuz tüm paydaşları ile iyi ilişkiler kurar.

9. Yönetimde tarafsızlık ilkesi ve adil yaklaşım esastır.

10. Kararların tarafsız ve bağımsız alınması sağlanır.

11. Çalışanlar niteliklerine uygun işlerde çalıştırılırlar.

12. İş güvenliği ve işçi sağlığına azami özen gösterilir


ÇALIŞANLARA YÖNELİK ETİK DAVRANIŞ KURALLARI

 

1. Personel kendi sorumluluklarını bilir ve gereğini zamanında hakkıyla yerine getirir.

2. Mesai kavramına azami özen gösterilir.

3. Çalışanlar arasındaki ilişkilerde iyi niyet esastır.

4. Yöneticiler ve çalışanlar birbirlerine güvenir.

5. Çalışanlar birbirleriyle işbirliğine ve bilgi paylaşımına açıktır.

6. Her kademedeki çalışanın düşüncelerinin ve sorunlarının rahatça söylenebildiği ve dikkate alındığı bir ortam vardır.

7. Yöneticiler ve çalışanlar birbirlerini sonuna kadar dinler.

8. Çalışanlar hiyerarşik kademeleri izleyerek gerektiğinde en üst kademe ile iletişim kurabilir.

9. Çalışanlara önyargılı yaklaşılmaz ve kendini ifade edebilme ve gösterebilme fırsatı verilir.

10. Çalışanların yanlışlıklarını ve eksikliklerini düzeltmeleri konusunda yapıcı yaklaşım gösterilir.

11. Çalışanların eşit şartlarda kişisel/mesleki gelişimi ve eğitimi teşvik edilir.

12. Motivasyon artırıcı çalışmalar yapılır.

13. Çalışanların performansı ödüllendirilir.

14. Çalışanlar kişisel çıkarları için diğer çalışanların zarar göreceği davranışlarda bulunmazlar.

15. Personele kurum için değerli ve önemli olduğu hissettirilir.

16. Personel sunulan imkânlardan adil bir şekilde yararlandırılır.

17. Personelin sağlığının fizyolojik ve psikolojik olarak olumsuz etkilenmemesi sağlanır.

18. Çalışanlara yönelik sosyal etkinliklere önem verilir.

19. Doğruluk ve dürüstlük esastır.

20. Dedikodulara itibar edilmez.

21. Gereksiz izin alınmaz. 


FAALİYETLERE YÖNELİK ETİK DAVRANIŞ KURALLARI

 

1. Hak ve hukuka uyum esastır.

2. Ayrımcılık (cinsiyet, dil, din, ırk, mezhep vb.) yapılmaz.

3. Özel hayata ve kişisel tercihlere saygı duyulur.

4. Faaliyetlerde devamlılık ve güncellik gözetilir.

5. İlişkilerde insan sevgisi, nezaket ve saygı esastır.

6. Yetki ve sorumluluklar, iş tanımları ve iş dağılımları yoruma açık olmayacak şekilde tutarlı, açık ve yazılıdır.

7. Hesap verebilirlik, hesap sora bilirliğin ön koşuludur


​Kamu hizmetinin her türlü özel çıkarın üzerinde olduğu ve kamu görevlisinin halkın hizmetinde bulunduğu bilinç ve anlayışıyla;

    * Halkın günlük yaşamını kolaylaştırmak, ihtiyaçlarını en etkin, hızlı ve verimli biçimde karşılamak, hizmet kalitesini yükseltmek ve toplumun memnuniyetini artırmak için çalışmayı,

    * Görevimi insan haklarına saygı, saydamlık, katılımcılık, dürüstlük, hesap verebilirlik, kamu yararını gözetme ve hukukun üstünlüğü ilkeleri doğrultusunda yerine getirmeyi,

    * Dil, din, felsefi inanç, siyasi düşünce, ırk, yaş, bedensel engelli ve cinsiyet ayrımı yapmadan, fırsat eşitliğini engelleyici davranış ve uygulamalara meydan vermeden tarafsızlık içerisinde hizmet gereklerine uygun davranmayı,

    * Görevimi, görevle ilişkisi bulunan hiçbir gerçek veya tüzel kişiden hediye almadan, maddi ve manevi fayda veya bu nitelikte herhangi bir çıkar sağlamadan, herhangi bir özel menfaat beklentisi içinde olmadan yerine getirmeyi,

    * Kamu malları ve kaynaklarını kamusal amaçlar ve hizmet gerekleri dışında kullanmamayı ve kullandırmamayı, bu mal ve kaynakları israf etmemeyi,

    * Kişilerin dilekçe, bilgi edinme, şikayet ve dava açma haklarına saygılı davranmayı, hizmetten yararlananlara, çalışma arkadaşlarıma ve diğer muhataplarıma karşı ilgili, nazik, ölçülü ve saygılı hareket etmeyi,

    * Kamu Görevlileri Etik Kurulunca hazırlanan yönetmeliklerle belirlenen etik davranış ilke ve değerlerine bağlı olarak görev yapmayı ve hizmet sunmayı taahhüt ederim.

​KAMU GÖREVLİLERİ ETİK DAVRANIŞ İLKELERİ

GİRİŞ

İdare, kamu hizmetlerinin yürütülmesi sırasında açıklık, saydamlık, hesap verebilirlik, tarafsızlık, dürüstlük, objektiflik ilkeleri teminat altına alındığında ve kamu yararına uygun işlediğinde, etkili ve verimli olabilir. Dürüst, güvenilir ve adil kamu hizmeti kamuya olan güveni artırdığı gibi, iş dünyası için de uygun bir ortam oluşturur ve bu suretle piyasaların iyi işlemesine ve ekonomik gelişmeye katkıda bulunur. Kamu yönetiminde etik, iyi yönetimin temel anahtarıdır.

Etik davranış kuralları ile yasalar arasında yakın bir ilişki vardır. Yasaların düzenlemediği öznel durumları etik davranış kuralları düzenlemekte, belli bir statüye tâbi olanların nasıl davranmaları gerektiği yönünde kurallar koymakta ve böylece bu kurallara uyulmasını sağlamaktadır.

Kamu görevlilerinin hizmet verdiği kişilere karşı sorumluluk bilinci içerisinde davranmasını sağlayan etik davranış ilkeleri, kamu görevlilerinin hukuka uygun, adaletli ve objektif işlem ve eylemlerde bulunmalarını amaçlamakta, hizmet sunumunda kalite ve standardı gözetmekte ve bazı kamu hizmetlerinin yürütülmesi sürecinde karşılaşılan yakınma ve şikâyetleri gidererek kamu hizmetlerinin etkin, verimli ve düzenli sunulmasını sağlamayı hedeflemektedir.

Kamu görevlileri, görevlerini yerine getirirken kendilerini hukuka uygunluk, adalet ve dürüstlük ilkeleri çerçevesinde, güven verici bir şekilde hareket etmeye zorlayan idari sorumlulukla bağlıdır. Bu sorumluluğun esası kamu görevinin, seçilmiş ya da atanmış olsun kişisel bir kazanç ya da çıkar sağlamak amacıyla kullanılamamasıdır.

Vatandaşlar, kamu görevlilerinin görevlerini yerine getirirken en yüksek ahlâkî ölçülere göre davranmalarını ve kamu yararına uygun hareket etmelerini beklemektedir. Kamu görevlileri mevzuat hükümlerine ve bunların öngördüğü yaptırımlara uygun davranmak zorunda oldukları gibi, kamuoyu denetimine de tâbidir. Bu denetim, kamu hizmeti ifa etmenin doğal sonucu olarak kabul edilmektedir.

Ülkemizde, başta Anayasa olmak üzere bazı kanunlarda kamu görevlilerinin davranış kurallarına ilişkin düzenlemelere yer verilmiştir.
Bunlardan bazıları aşağıda gösterilmiştir.

  • Memurlar ve diğer kamu görevlilerinin görev ve sorumlulukları (Anayasa Md. 129),
  • Kanunsuz emir (Anayasa Md.137),
  • Sadakat (657 sayılı Kanun Md. 6),
  • Tarafsızlık ve devlete bağlılık (657 sayılı Kanun Md. 7),
  • Davranış ve işbirliği (657 sayılı Kanun Md. 8),
  • Görev ve sorumluluklar (657 sayılı Kanun Md. 10, 11),
  • Mal bildirimi (657 sayılı Kanun Md. 14, 3628 sayılı Kanun),
  • Ticaret ve diğer kazanç getirici faaliyetlerde bulunma yasağı (657 sayılı Kanun Md. 28),
  • Hediye alma, menfaat sağlama yasağı (657 sayılı Kanun Md. 29),
  • Kamu görevlilerinin görevlerinden ayrılmaları halinde yapamayacakları işler (2531 sayılı Kanun),
  • Gizli bilgileri açıklama yasağı (657 sayılı Kanun Md. 31),
  • Memurların yargılanması usulü (4483 sayılı Kanun),
  • Bilgi edinme hakkı (4982 sayılı Kanun),
  • Saydamlık, açıklık ve hesap verebilirliğe ilişkin düzenlemeleri içeren mevzuat (5018 ve 4734 sayılı Kanunlar).

 

Etik bilincin yaygınlaştırmasına ve geliştirilmesine yönelik olarak hazırlanan bu kitapçıkta, 5176 sayılı Kamu Görevlileri Etik Kurulu Kurulması Hakkında Kanunda belirtilen temel ilkelere yer verildikten sonra, Kamu Görevlileri Etik Rehberinde yer alan, kamu görevlileri ve kamu yöneticilerinden beklenen etik davranışlar ana başlıklar halinde belirtilmiştir. Ayrıca, Kanunun verdiği yetkiye istinaden yayımlanan yönetmelikle belirlenen kamu görevlileri etik davranış ilkeleri ayrıntılı olarak ele alınmış olup daha sonra Kurula başvuru usul ve esaslarına yer verilmiştir.

BİRİNCİ KISIM

1-KANUNDA BELİRTİLEN TEMEL İLKELER

5176 sayılı kanun

Kamu görevlilerinin hizmet verdiği kişilere karşı sorumluluk bilinci içerisinde davranmasını sağlayan etik davranış ilkelerinin hayata geçirilmesini sağlamak üzere 5176 sayılı Kanun 2004 yılında yürürlüğe girmiştir.

Kanun etik davranış ilkelerini; saydamlık, tarafsızlık, dürüstlük, hesap verebilirlik, kamu yararını gözetme şeklinde saymak suretiyle genel çerçeveyi çizmiş,bunlar ve benzeri etik davranış ilkelerini belirleme görevini “Kamu Görevlileri Etik Kurulu"na (Kurul) vermiştir. Kurul bu çerçevede kamu görevlileri etik davranış ilkelerini bir yönetmelikle belirlemiştir. Ayrıca Kurul, 2009 yılında Kamu Görevlileri Etik Rehberiyle kamu görevlileri ve kamu yöneticilerinden beklenen etik davranışları belirtmiştir.

 

2-ETİK DAVRANIŞLAR
A- Kamu Görevlilerinden Beklenen Başlıca Etik Davranışlar

  • Her zaman yüksek etik standartları izleyiniz, kamu yararı doğrultusunda halkın devlete ve kamu görevlilerine olan güvenini artırmak için çalışınız.
  • Görevinizi yerine getirirken, kamu kaynaklarını elde ederken ve kullanırken, dışarıdan mal ve hizmet satın alırken yazılı kurallara, etik ilke ve değerlere uygun davranınız.
  • Meslektaşlarınıza ve hizmetten yararlananlara içten saygı gösteriniz, tarafsız ve adil davranınız.
  • Meslektaşlarınızın ve hizmetten yararlananların görüşlerini dikkate alınız ve karar alma surecine onları da katınız.
  • Meslektaşlarınızın yaptıkları iyi işleri takdir ediniz ve duyurunuz.
  • Kamu görevini ve kaynaklarını kişisel çıkar için kullanmayınız, akraba, eş-dost ve yakınlarınızı kamu hizmetlerinden ayrıcalıklı olarak yararlandırmayınız.
  • Muhtemel ve gerçek çıkar çatışmaları konusunda dikkatli olunuz, kendinizin ve yakınlarınızın çıkar sağlayabileceği durumlardan kaçınınız.
  • Davranış ve kararlarınızdan doğacak sonuçların sorumluluğunu üstleniniz.
  • Mal bildirimi formlarını zamanında, eksiksiz ve doğru bir şekilde doldurunuz.
  • Mal varlığınızda artış olması durumunda, bunu zamanında bildiriniz.
  • Kamu görevinin dışında gelir getirici bir işte çalışmayınız.
  • Görev yaptığınız kurumla bağlantısı olan kişi veya firmalarla özel iş ilişkisi içine girmeyiniz.
  • Görev yapılan kurumla iş, hizmet veya çıkar ilişkisi içinde bulunanlardan hediye almayınız, size sunulan, burs, seyahat, ücretsiz konaklama ve yemek gibi imkanlardan uzak durunuz.
  • Özel işlerinizi mesai saatleri içerisinde yapmaktan kaçınınız.
  • Etik değerlere uygun örnek davranışlar gösteriniz.
  • Davranışları etik ilkelere uymayan diğer kamu çalışanlarını uyarınız, sonuç alamaz iseniz durumu yetkili mercilere bildiriniz.

 

B- Kamu Yöneticilerinden Beklenen Etik Davranışlar

Yönetim görevinizi yerine getirirken:

  • Kurumun genel amaçlarını, ana hedeflerini ve değerlerini tüm görevlilere bildiriniz.
  • Davranış beklentilerinin açıkça tanımlandığı ve herhangi bir ihlal varsa belirlenip düzeltildiği olumlu bir çalışma ortamı oluşturunuz.
  • Kurumunuzun faaliyetleri ile ilgili tüm sorumluluğu kabul ediniz.
  • Üst görevler için personel seçerken, liyakatlerini ve mevcut davranış ve gelişim potansiyellerini göz önüne alınız.
  • Tüm personele adil, tarafsız ve eşit davranınız.
  • Sorun ve anlaşmazlıkları adil ve hızlı bir şekilde çözünüz.
  • Karar ve davranışlarınızda tutarlı, güvenilir, öngörülebilir, adil ve nesnel olunuz. Etik ilke ve değerler konusunda kişisel olarak örnek olunuz.
  • İşinizde etkililik ve verimlilik konularında örnek alınacak olası en yüksek standartları sürdürünüz.

 

 

 

 

İKİNCİ KISIM

1-KAMU GÖREVLİLERİ ETİK DAVRANIŞ İLKELERİ İLE BAŞVURU USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK

AMAÇ;

5176 sayılı Kanuna dayanılarak Kamu Görevlileri Etik Davranış İlkeleri İle Başvuru Usul Ve Esasları Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) yayımlanmıştır.

Yönetmeliğin amacı;

  • Kamuda etik kültürünü yerleştirmek,
  • Etik davranış ilkelerini belirlemek,
  • Etik davranış ilkelerine uygun davranış göstermeleri açısından kamu görevlilerine yardımcı olmak,
  • Etik davranış ilkelerine zarar veren ve toplumda güvensizlik yaratan durumları ortadan kaldırmak,
  • Kamu yönetimine halkın güvenini artırmak,
  • Toplumu kamu görevlilerinden beklemeye hakkı olduğu davranışlar konusunda bilgilendirmek,
  • Kurula başvuru usul ve esaslarını düzenlemek,

şeklinde ifade edilmiştir.

Yönetmelikle belirlenen etik ilkeleri aşağıdaki gibidir:

  • Görevin yerine getirilmesinde kamu hizmeti bilinci
  • Halka hizmet bilinci
  • Hizmet standartlarına uyma
  • Amaç ve misyona bağlılık
  • Dürüstlük ve tarafsızlık
  • Saygınlık ve güven
  • Nezaket ve saygı
  • Yetkili makamlara bildirim
  • Çıkar çatışmasından kaçınma
  • Görev ve yetkilerin menfaat sağlamak amacıyla kullanılmaması
  • Hediye alma ve menfaat sağlama yasağı
  • Kamu malları ve kaynaklarının kullanımı
  • Savurganlıktan kaçınma
  • Bağlayıcı açıklamalar ve gerçek dışı beyan
  • Bilgi verme, saydamlık ve katılımcılık
  • Yöneticilerin hesap verme sorumluluğu
  • Eski kamu görevlileriyle ilişkiler
  • Mal bildiriminde bulunma

2- ETİK DAVRANIŞ İLKELERİ

1-Görevin Yerine Getirilmesinde Kamu Hizmeti Bilinci

Hizmetin Yerine Getirilmesinde;

  • Sürekli gelişimi
  • Katılımcılığı
  • Saydamlığı
  • Tarafsızlığı
  • Dürüstlüğü
  • Kamu yararını gözetmeyi
  • Hesap verebilirliği
  • Öngörülebilirliği
  • Hizmette yerindeliği
  • Beyana güveni

esas almak asıldır.


2-Halka Hizmet Bilinci

  • Halkın günlük yaşamını kolaylaştırmak.
  • İhtiyaçları en etkin, hızlı ve verimli biçimde karşılamak.
  • Hizmet kalitesini yükseltmek.
  • Halkın memnuniyetini artırmak.
  • Hizmetten yararlananların ihtiyacına ve hizmetlerin sonucuna odaklanmak.

3-Hizmet Standartlarına Uyma

  • Kamu hizmetlerini belirlenen standartlara ve süreçlere uygun şekilde yürütmek.
  • Hizmetten yararlananlara iş ve işlemlerle ilgili gerekli açıklayıcı bilgileri vermek ve aydınlatmak.

4-Amaç ve Misyona Bağlılık

  • Çalışılan kurum veya kuruluşun amaçlarına ve misyonuna uygun davranmak.
  • Ülkenin çıkarı, toplumun refahı ve kurumun hizmet idealleri doğrultusunda hareket etmek.

 

 

5-Dürüstlük ve Tarafsızlık

  • Eylem ve işlemlerde yasallık, adalet, eşitlik ve dürüstlük ilkeleri doğrultusunda hareket etmek.
  • Görevlerini yerine getirirken ve hizmetlerden yararlandırmada dil, din, felsefi inanç, siyasi düşünce, ırk, cinsiyet ve benzeri sebeplerle ayrım yapmamak.
  • İnsan hak ve özgürlüklerine aykırı veya kısıtlayıcı muamele yapmamak ve fırsat eşitliğini engelleyici davranış ve uygulamalarda bulunmamak.
  • Takdir yetkisini kamu yararı ve hizmet gerekleri doğrultusunda her türlü keyfilikten uzak, tarafsızlık ve eşitlik ilkelerine uygun olarak kullanmak.
  • Gerçek veya tüzel kişilere öncelikli, ayrıcalıklı, taraflı ve eşitlik ilkesine aykırı muamele ve uygulama yapmamak.
  • Herhangi bir siyasi parti, kişi veya zümrenin yararını veya zararını hedef alan bir davranışta bulunmamak.
  • Kamu makamlarının mevzuata uygun politikalarını, kararlarını ve eylemlerini engellememek.

6-Saygınlık ve Güven

  • Kamu yönetimine güveni sağlayacak şekilde davranmak ve görevin gerektirdiği itibar ve güvene layık olunduğunu davranışlarla göstermek.
  • Halkın kamu hizmetine güven duygusunu zedeleyen, şüphe yaratan ve adalet ilkesine zarar veren davranışlarda bulunmaktan kaçınmak.
  • Halka hizmeti her türlü menfaatin üzerinde tutmak.
  • Hizmet gereklerine uygun hareket etmek.
  • Hizmetten yararlananlara iyi davranmak.
  • İşi savsaklamamak.
  • Çifte standart uygulamamak.
  • Taraf tutmamak.

Yönetici ve denetleyici konumunda bulunanlar açısından;

  • Keyfi davranışlar ile baskı, hakaret ve tehdit edici uygulamalarda bulunmamak.
  • Açık ve kesin kanıtlara dayanmayan rapor düzenlememek.
  • Mevzuata aykırı olarak kendileri için hizmet, imkan veya benzeri çıkarlar talep etmemek, talep olmasa dahi sunulanı kabul etmemek.

7-Nezaket ve Saygı

  • Üstleri, eşitleri, astları ve diğer personel ile hizmetten yararlananlara karşı nazik ve saygılı davranmak ve gerekli ilgiyi göstermek.
  • Konu yetkileri dışındaysa ilgili birime veya yetkiliye yönlendirmek.

 

8-Yetkili Makamlara Bildirim

  • Etik davranış ilkeleriyle bağdaşmayan veya yasadışı iş ve eylemlerde bulunmalarının talep edilmesi veya hizmetlerin yürütülürken bu tür bir eylem veya işlemin görülmesi yada haberdar olunması halinde durumu yetkili makamlara bildirmek.
  • Kurum ve kuruluş amirleri açısından, ihbarda bulunan kamu görevlilerinin kimliğini gizli tutmak ve kendilerine herhangi bir zarar gelmemesi için gerekli tedbirleri almak.

9-Çıkar Çatışmasından Kaçınma

Çıkar çatışması; kamu görevlilerinin görevlerini tarafsız ve objektif şekilde icra etmelerini etkileyen ya da etkiliyormuş gibi gözüken ve kendilerine, yakınlarına, arkadaşlarına ya da ilişkide bulunduğu kişi ya da kuruluşlara sağlanan her türlü menfaati ve onlarla ilgili mali ya da diğer yükümlülükleri ve benzeri şahsi çıkarlara sahip olmaları halini ifade eder.
Kamu görevlileri, çıkar çatışmasında şahsi sorumluluğa sahiptir ve çıkar çatışmasının doğabileceği durumu genellikle şahsen bilen kişiler oldukları için, aşağıdaki davranışları göstermek zorundadırlar.

  • Herhangi bir potansiyel ya da gerçek çıkar çatışması konusunda dikkatli davranmak.
  • Çıkar çatışmasından kaçınmak için gerekli adımları atmak.
  • Çıkar çatışmasının farkına varıldığında durumu üstlerine bildirmek.
  • Çıkar çatışması kapsamına giren menfaatlerden uzak durmak.

10-Görev ve Yetkilerin Menfaat Sağlamak Amacıyla Kullanılmaması

  • Görev, unvan ve yetkilerini kullanarak kendileri, yakınları veya üçüncü kişiler lehine menfaat sağlamamak ve aracılıkta bulunmamak.
  • Akraba, eş, dost,hemşehri ve siyasi kayırmacılık veya ayrımcılık yapmamak.
  • Görev, unvan ve yetkilerini kullanarak kendileri veya başkalarının kitap, dergi, kaset, cd ve benzeri ürünlerinin satışını ve dağıtımını yaptırmamak.
  • Herhangi bir kurum, vakıf, dernek veya spor kulübüne yardım, bağış ve benzeri nitelikle menfaat sağlamamak.
  • Görevin ifası sırasında ya da bu görevlerin sonucu olarak elde ettikleri resmi veya gizli nitelikteki bilgileri, kendilerine yakınlarına veya üçüncü kişilere doğrudan veya dolaylı olarak ekonomik, siyasal veya sosyal nitelikte bir menfaat elde etmek için kullanmamak.
  • Resmi veya gizli nitelikteki bilgileri görevdeyken ve görevden ayrıldıktan sonra yetkili makamlar dışında hiçbir kurum, kuruluş veya kişiye açıklamamak.
  • Görev yapılan kurumun kaynaklarını doğrudan veya dolaylı olarak seçim kampanyalarında kullanmamak ve kullandırmamak.

11-Hediye Alma ve Menfaat Sağlama Yasağı
Hediye; kamu görevlisinin tarafsızlığını, performansını, kararını veya görevini yapmasını etkileyen veya etkileme ihtimali bulunan, ekonomik değeri olan ya da olmayan, doğrudan ya da dolaylı olarak kabul edilen her türlü eşya ve menfaati kapsar.

  • Kamu görevlilerinin hediye almaması,
  • Kamu görevlisine hediye verilmemesi,
  • Görev sebebiyle çıkar sağlanmaması,

temel ilkedir.


Kamu görevlileri, görevleriyle ilgili bir iş, hizmet veya menfaat ilişkisi olan gerçek veya tüzel kişilerden kendileri, yakınları veya üçüncü kişi veya kuruluşlar için doğrudan doğruya veya aracı eliyle herhangi bir hediye alamaz ve menfaat sağlayamaz.

Kamu görevlileri kamu kaynaklarını kullanarak;

  • Hediye veremez.
  • Resmi gün, tören ve bayramlar dışında çelenk veya çiçek gönderemez.
  • Görev ve hizmetle ilgisi olmayan kutlama, duyuru ve anma ilanları veremez.

Uluslararası ilişkilerde nezaket ve protokol kuralları gereğince yabancı kişi ve kuruluşlar tarafından verilen hediyelerden 3628 sayılı Kanunun 3 üncü maddesi hükümleri saklı kalmakla birlikte söz konusu maddede belirtilen sınırın altında kalanlar da beyan edilir (En az genel müdür, eşiti ve üstü kamu görevlileri, bu kapsamda sayılan hediyelere ilişkin bir önceki yılda aldıklarının listesini, herhangi bir uyarı beklemeksizin her yıl Ocak ayı sonuna Kurula bildirirler).

Yasak Kapsamı Dışındaki Hediyeler

a) Görev yapılan kuruma katkı anlamına gelen, kurum hizmetlerinin hukuka uygun yürütülmesini etkilemeyecek olan ve kamu hizmetine tahsis edilmek, kurumun demirbaş listesine kaydedilmek ve kamuoyuna açıklanmak koşuluyla alınanlar (makam aracı ve belli bir kamu görevlisinin hizmetine tahsis edilmek üzere alınan diğer hediyeler hariç) ile kurum ve kuruluşlara yapılan bağışlar. (Yine en az genel müdür, eşiti ve üstü kamu görevlileri, bu kapsamda sayılan hediyelere ilişkin bir önceki yılda aldıklarının listesini, herhangi bir uyarı beklemeksizin her yıl Ocak ayı sonuna Kurula bildirirler).
b) Kitap, dergi, makale, kaset, takvim, cd vb.
c) Halka açık yarışmalarda, kampanyalarda veya etkinliklerde kazanılan ödül veya hediyeler.
d) Herkese açık konferans, sempozyum, forum, panel, yemek, resepsiyon v.b. etkinliklerde verilen hatıra niteliğindeki hediyeler.
e) Tanıtım amacına yönelik, herkese dağıtılan ve sembolik değeri bulunan reklam ve el sanatları ürünleri.
f) Finans kurumlarından piyasa koşullarına göre alınan krediler.

 

Yasak kapsamında bulunan hediyeler

a) Görev yapılan kurumla iş, hizmet veya çıkar ilişkisi içinde bulunanlardan alınan karşılama, veda ve kutlama hediyeleri, burs, seyahat, ücretsiz konaklama ve hediye çekleri.
b) Taşınır veya taşınmaz mal veya hizmet satın alırken, satarken veya kiralarken piyasa fiyatına göre makul olmayan bedeller üzerinden yapılan işlemler.
c) Hizmetten yararlananların vereceği her türlü eşya, giysi, takı veya gıda türü hediyeler.
d) Görev yapılan kurumla iş veya hizmet ilişkisi olanlardan alınan borç ve krediler.

12-Kamu Malları ve Kaynaklarının Kullanımı

  • Kamu bina ve taşıtları ile diğer kamu malları ve kaynakları, kamusal amaç ve hizmet gerekleri dışında kullanılamaz ve kullandırılamaz.
  • Bunların korunması ve hizmete hazır halde bulundurulması için gerekli tedbirlerin alınması zorunludur.

13-Savurganlıktan Kaçınma

  • Kamu bina ve taşıtları ile diğer kamu malları ve kaynaklarının kullanımında israf ve savurganlıktan kaçınılır.
  • Mesai süresi, kamu malları, kaynakları, işgücü ve imkanlarını kullanırken etkin,verimli ve tutumlu davranır.

14-Bağlayıcı Açıklamalar ve Gerçek Dışı Beyan

  • Görevin yerine getirilmesinde yetkiler aşılarak çalışılan kurumu bağlayıcı açıklama, taahhüt, vaat veya girişimlerde bulunulamaz.
  • Aldatıcı ve gerçek dışı beyanat verilemez.

15-Bilgi Verme, Saydamlık ve Katılımcılık

  • Halkın bilgi edinme hakkını kullanmasına yardımcı olunur.
  • Gerçek ve tüzel kişilerin talep etmesi halinde İstenilen bilgi veya belgeler 4982 sayılı Kanunda belirtilen istisnalar dışında usulüne uygun olarak verilir.
  • Üst yöneticiler tarafından, ilgili mevzuatın izin verdiği çerçevede, kurumların ihale süreçleri, faaliyet ve denetim raporları uygun araçlarla kamuoyunun bilgisine sunulur.
  • Kamu hizmetleri ile ilgili temel kararların hazırlanması, olgunlaştırılması, alınması ve uygulanması aşamalarından birine, birkaçına veya tamamına, aksine bir yasal hüküm olmadıkça, o karardan doğrudan ya da dolaylı olarak etkilenecek olanların katkıda bulunmasını sağlamaya dikkat edilir.

16-Yöneticilerin Hesap Verme Sorumluluğu

  • Kamu hizmetlerinin yerine getirilmesi sırasında sorumluluklar ve yükümlülükler konusunda hesap verilmesi ve kamusal değerlendirme ile denetime her zaman açık ve hazır olunması asıldır.
  • Yönetici kamu görevlileri;

Kurumlarının amaç ve politikalarına uygun olmayan işlem veya eylemleri engellemek için görev ve yetkilerinin gerektirdiği önlemleri zamanında alırlar.
Yetkisi içindeki personelin yolsuzluk yapmasını önlemek için gerekli tedbirleri alırlar.
Bu tedbirler;

Yasal ve idari düzenlemeleri uygulamayı,

  • Eğitim ve bilgilendirme konusunda uygun çalışmalar yapmayı,
  • Personelin karşı karşıya kaldığı mali ve diğer zorluklar konusunda dikkatli davranmayı,
  • Kişisel davranışları ile personeline örnek olmayı,

kapsar.
Yönetici kamu görevlileri, personeline etik davranış ilkeleri konusunda uygun eğitimi sağlamak, bu ilkelere uyulup uyulmadığını gözetlemek, gelirleriyle bağdaşmayan yaşantısını izlemek ve etik davranış konusunda rehberlik etmekle yükümlüdür.

17-Eski Kamu Görevlileriyle İlişkiler

  • Eski kamu görevlileri kamu hizmetlerinden ayrıcalıklı bir şekilde faydalandırılamaz, bu kişilere imtiyazlı muamelede bulunulamaz.
  • İlgili kanunlardaki hükümler ve süreler saklı kalmak kaydıyla, daha önce görev yaptıkları kurum ve kuruluştan, doğrudan veya dolaylı olarak herhangi bir yüklenilicilik, komisyonculuk, temsilcilik, bilirkişilik, aracılık veya benzeri görev ve iş verilemez.

 

18-Mal Bildiriminde Bulunma

  • Kamu görevlileri, kendileriyle eşlerine ve velayeti altındaki çocuklarına ait taşınır ve taşınmazları, alacak ve borçları hakkında, yetkili makamlara mal bildiriminde bulunurlar. Mal bildirimi formları zamanında, eksiksiz ve doğru bir şekilde doldurulur.
  • Kurul, gerek gördüğü takdirde yetkili makamlara verilen mal bildirimlerini inceleme yetkisine sahiptir. Mal bildirimlerinin doğruluğunun kontrolü amacıyla talep edilen bilgileri ilgili kişiler ve kuruluşlar en geç 30 gün içinde Kurula vermekle yükümlüdürler.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

1-      ETİK DAVRANIŞ İLKELERİNİN UYGULAMASI VE ETİK KÜLTÜRÜN YERLEŞTİRİLMESİ

Etik Davranış İlkelerine Uyma

  • 5176 sayılı Kanun kapsamındaki kamu görevlileri, göreve başladıkları tarihten itibaren bir ay içinde yönetmelik ekinde yer alan “Etik Sözleşme" belgesini imzalamakla yükümlüdürler. Bu belge, personelin özlük dosyasına konur.
  • Kamu görevlileri, görevlerini yürütürken, bu yönetmekte belirtilen etik davranış ilkelerine uymakla yükümlüdürler.
  • Bu ilkeler, kamu görevlilerinin istihdamını düzenleyen mevzuat hükümlerinin bir parçasını oluşturur.
  • Yetkili sicil amirleri, personelin sicil ve performansını, etik davranış yönetmeliğinde belirtilen ilkelere uygunluk açısından da değerlendirirler.

2-      KAMU GÖREVLİLERİ ETİK SÖZLEŞMESİ;

Kamu hizmetinin her türlü özel çıkarın üzerinde olduğu ve kamu görevlisinin halkın hizmetinde bulunduğu bilinç ve anlayışla;

  • Halkın gününü kolaylaştırmak,ihtiyaçlarını en etkin,hızlı ve verimli biçimde karşılamak,hizmet kalitesini yükseltmek ve toplumun memnuniyetini artırmak için çalışmayı,
  • Görevini insan haklarına saygı,saydamlık,katılımcılık,dürüstlük,hesap verebilirlik,kamu yararını gözetme ve hukukun üstünnlüğü ilkeleri doğrultusunda yerine getirmeyi,
  • Dil,din,felsefi inanç;siyasi düşünce,ırk,yaş,bedensel engelli ve cinsiyet ayrımı yapmadan,fırsat eşitliğini engelleyici davranış ve uygulamalara meydan vermeden tarafsızlık içerisinde hizmet gereklerine uygun davranmayı,
  • Görevimi,görevle ilişkisi bulunan hiç bir gerçek veya tüzel kişiden hediye almadan,maddi ve manevi fayda veya bu nitelikte herhangi bir çıkar sağlamadan,herhangi bir özel menfaat beklentisi içinde olmadan yerine getirmeyi,
  • Kamu malları ve kaynaklarını kamusal amaçlar ve hizmet gerekleri dışında kullanmamayı ve kullandırmamayı,bu mal ve kaynakları israf etmemeyi,
  • Kişilerin dilekçe,bilgi edinme,şikayet ve dava açma haklarına saygılı davranmayı,hizmetten yaranlananlara,çalışma arkadaşlarıma ve diğer muhattaplarıma karşı ilgili,nazik,ölçülü ve saygılı hareket etmeyi
  • Kamu görevlileri Etik Kurulunca hazırlanan yönetmeliklerle belirlenen etik davranış ilke ve değerlerine bağlı olarak görev yapmayı ve hizmet sunmayı taahhüt ederim.

Etik Komisyonu

Maliye Bakanlığı Etik Komisyonu;

  • Etik kültürünü yerleştirmek ve geliştirmek,
  • Personelin etik davranış ilkeleri konusunda karşılaştıkları sorunlarla ilgili olarak tavsiyelerde ve yönlendirmede bulunmak,
  • Etik uygulamaları değerlendirmek üzere,

Bakanlık makamından alınan 31/05/2005 tarihli onayla kurulmuştur.

Söz konusu komisyon;

  • Müsteşar Yardımcısının Başkanlığında,
  • Maliye Teftiş Kurulu, Hesap Uzmanları Kurulu ve Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanlıklarından 1'er Başkan Yardımcısı,
  • Başhukuk Müşavirliği ve Muhakemat Genel Müdürlüğünden 1 Hukuk Müşaviri,
  • Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü, Muhasebat Genel Müdürlüğü, Milli Emlak Genel Müdürlüğü, Gelir Politikaları Genel Müdürlüğü ve Personel Genel Müdürlüğünden 1'er Genel Müdür Yardımcısı

olmak üzere 1 başkan 9 üyeden oluşmaktadır.

 

​

​Şube Müdürlükleri ve Birimlerimizin Görev Tanımları 

BALIKÇILIK VE SU ÜRÜNLERİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ

BİTKİSEL ÜRETİM VE BİTKİ SAĞLIĞI ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ

ÇAYIR, MERA VE YEM BİTKİLERİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ

DÖNER SERMAYE

GIDA VE YEM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ

HAYVAN SAĞLIĞI VE YETİŞTİRİCİLİĞİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ

​

00.İL MÜDÜRLÜĞÜ.docx
01.BSÜ.ORG.docx

02.BÜBS.ORG.docx

03.ÇMY.ORG.docx

04.GVY.ORG.docx

05.HSY.ORG.docx

06.İMİ.ORG.docx

07.KKÖ.ORG.docx

08.KTV.docx

09.TAAD.docx

10.DSS.ORG.docx

11.Hİ.ORG.docx​

12.SSU.ORG.docx

​5018 KAMU MALÎ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU.pdf

8227 İÇ KONTROL KURULUM REHBERİ.pdf

​KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI TEBLİĞİ.pdf

TOB_Risk_Yonergesi.pdf

KAMU İÇ KONTROL YÖNETMELİĞİ

KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI

26 Aralık 2007 tarih ve 26738 sayılı Resmî Gazete

 KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI TEBLİĞİ

 

Kamu İç Kontrol Standartları, idarelerin, iç kontrol sistemlerinin oluşturulmasında, izlenmesinde ve değerlendirilmesinde dikkate almaları gereken temel yönetim kurallarını göstermekte ve tüm kamu idarelerinde tutarlı, kapsamlı ve standart bir kontrol sisteminin kurulmasını ve uygulanmasını amaçlamaktadır.  Kamu İç Kontrol Standartları, uluslararası standartlar ve iyi uygulama örnekleri çerçevesinde, iç kontrolün; kontrol ortamı, risk değerlendirmesi, kontrol faaliyetleri, bilgi ve iletişim ile izleme bileşenleri esas alınarak, tüm kamu idarelerinde uygulanabilir düzeyde olmasını sağlamak üzere genel nitelikte düzenlenmiştir.

 

1.KONTROL ORTAMI STANDARTLARI

Kontrol ortamı, iç kontrolün diğer unsurlarına temel teşkil eden genel bir çerçeve olup, kişisel ve mesleki dürüstlük, yönetim ve personelin etik değerleri, iç kontrole yönelik destekleyici tutum, mesleki yeterlilik, organizasyonel yapı, insan kaynakları politikaları ve uygulamaları ile yönetim felsefesi ve iş yapma tarzına ilişkin hususları kapsar.

 

Standart: 1. Etik Değerler ve Dürüstlük

Personel davranışlarını belirleyen kuralların personel tarafından bilinmesi sağlanmalıdır.

Bu standart için gerekli genel şartlar:

1.1.İç kontrol sistemi ve işleyişi yönetici ve personel tarafından sahiplenilmeli ve desteklenmelidir.

1.2.İdarenin yöneticileri iç kontrol sisteminin uygulanmasında personele örnek olmalıdırlar. 

1.3.Etik kurallar bilinmeli ve tüm faaliyetlerde bu kurallara uyulmalıdır.

1.4.Faaliyetlerde dürüstlük, saydamlık ve hesap verebilirlik sağlanmalıdır.

1.5.İdarenin personeline ve hizmet verilenlere adil ve eşit davranılmalıdır.

1.6.İdarenin faaliyetlerine ilişkin tüm bilgi ve belgeler doğru, tam ve güvenilir olmalıdır. 

 

Standart: 2. Misyon, organizasyon yapısı ve görevler

İdarelerin misyonu ile birimlerin ve personelin görev tanımları yazılı olarak belirlenmeli, personele duyurulmalı ve idarede uygun bir organizasyon yapısı oluşturulmalıdır.

Bu standart için gerekli genel şartlar:

2.1.İdarenin misyonu yazılı olarak belirlenmeli, duyurulmalı ve personel tarafından benimsenmesi sağlanmalıdır. 

2.2.Misyonun gerçekleştirilmesini sağlamak üzere idare birimleri ve alt birimlerince yürütülecek görevler yazılı olarak tanımlanmalı ve duyurulmalıdır.

2.3.İdare birimlerinde personelin görevlerini ve bu görevlere ilişkin yetki ve sorumluluklarını kapsayan görev dağılım çizelgesi oluşturulmalı ve personele bildirilmelidir.

2.4.İdarenin ve birimlerinin teşkilat şeması olmalı ve buna bağlı olarak fonksiyonel görev dağılımı belirlenmelidir. 

2.5.İdarenin ve birimlerinin organizasyon yapısı, temel yetki ve sorumluluk dağılımı, hesap verebilirlik ve uygun raporlama ilişkisini gösterecek şekilde olmalıdır.

2.6.İdarenin yöneticileri, faaliyetlerin yürütülmesinde hassas görevlere ilişkin prosedürleri belirlemeli ve personele duyurmalıdır.

 2.7.Her düzeydeki yöneticiler verilen görevlerin sonucunu izlemeye yönelik mekanizmalar oluşturmalıdır.

 

Standart: 3. Personelin yeterliliği ve performansı

İdareler, personelin yeterliliği ve görevleri arasındaki uyumu sağlamalı, performansın değerlendirilmesi ve geliştirilmesine yönelik önlemler almalıdır.

Bu standart için gerekli genel şartlar:

3.1.İnsan kaynakları yönetimi, idarenin amaç ve hedeflerinin gerçekleşmesini sağlamaya yönelik olmalıdır.

3.2.İdarenin yönetici ve personeli görevlerini etkin ve etkili bir şekilde yürütebilecek bilgi, deneyim ve yeteneğe sahip olmalıdır.

3.3.Mesleki yeterliliğe önem verilmeli ve her görev için en uygun personel seçilmelidir.  3.4.Personelin işe alınması ile görevinde ilerleme ve yükselmesinde liyakat ilkesine uyulmalı ve bireysel performansı göz önünde bulundurulmalıdır.

3.5.Her görev için gerekli eğitim ihtiyacı belirlenmeli, bu ihtiyacı giderecek eğitim faaliyetleri her yıl planlanarak yürütülmeli ve gerektiğinde güncellenmelidir. 

3.6.Personelin yeterliliği ve performansı bağlı olduğu yöneticisi tarafından en az yılda bir kez değerlendirilmeli ve değerlendirme sonuçları personel ile görüşülmelidir.

3.7.Performans değerlendirmesine göre performansı yetersiz bulunan personelin performansını geliştirmeye yönelik önlemler alınmalı, yüksek performans gösteren personel için ödüllendirme mekanizmaları geliştirilmelidir.

3.8.Personel istihdamı, yer değiştirme, üst görevlere atanma, eğitim, performans değerlendirmesi, özlük hakları gibi insan kaynakları yönetimine ilişkin önemli hususlar yazılı olarak belirlenmiş olmalı ve personele duyurulmalıdır.

Standart: 4. Yetki Devri

İdarelerde yetkiler ve yetki devrinin sınırları açıkça belirlenmeli ve yazılı olarak bildirilmelidir. Devredilen yetkinin önemi ve riski dikkate alınarak yetki devri yapılmalıdır.

Bu standart için gerekli genel şartlar:

4.1.İş akış süreçlerindeki imza ve onay mercileri belirlenmeli ve personele duyurulmalıdır.

4.2.Yetki devirleri, üst yönetici tarafından belirlenen esaslar çerçevesinde devredilen yetkinin sınırlarını gösterecek şekilde yazılı olarak belirlenmeli ve ilgililere bildirilmelidir.

4.3.Yetki devri, devredilen yetkinin önemi ile uyumlu olmalıdır. 

4.4.Yetki devredilen personel görevin gerektirdiği bilgi, deneyim ve yeteneğe sahip olmalıdır.

4.5.Yetki devredilen personel, yetkinin kullanımına ilişkin olarak belli dönemlerde yetki devredene bilgi vermeli, yetki devreden ise bu bilgiyi aramalıdır.

 

2.RİSK DEĞERLENDİRME STANDARTLARI

Risk değerlendirme, idarenin hedeflerinin gerçekleşmesini engelleyecek risklerin tanımlanması, analiz edilmesi ve gerekli önlemlerin belirlenmesi sürecidir.

Standart: 5. Planlama ve Programlama

İdareler, faaliyetlerini, amaç, hedef ve göstergelerini ve bunları gerçekleştirmek için ihtiyaç duydukları kaynakları içeren plan ve programlarını oluşturmalı ve duyurmalı, faaliyetlerinin plan ve programlara uygunluğunu sağlamalıdır.

Bu standart için gerekli genel şartlar:

5.1.İdareler, misyon ve vizyonlarını oluşturmak, stratejik amaçlar ve ölçülebilir hedefler saptamak, performanslarını ölçmek, izlemek ve değerlendirmek amacıyla katılımcı yöntemlerle stratejik plan hazırlamalıdır.

5.2.İdareler, yürütecekleri program, faaliyet ve projeleri ile bunların kaynak ihtiyacını, performans hedef ve göstergelerini içeren performans programı hazırlamalıdır.  

5.3.İdareler, bütçelerini stratejik planlarına ve performans programlarına uygun olarak hazırlamalıdır.

5.4.Yöneticiler, faaliyetlerin ilgili mevzuat, stratejik plan ve performans programıyla belirlenen amaç ve hedeflere uygunluğunu sağlamalıdır.

5.5.Yöneticiler, görev alanları çerçevesinde idarenin hedeflerine uygun özel hedefler belirlemeli ve personeline duyurmalıdır. 

 5.6.İdarenin ve birimlerinin hedefleri, spesifik, ölçülebilir, ulaşılabilir, ilgili ve süreli olmalıdır

Standart: 6. Risklerin belirlenmesi ve değerlendirilmesi

İdareler, sistemli bir şekilde analizler yaparak amaç ve hedeflerinin gerçekleşmesini engelleyebilecek iç ve dış riskleri tanımlayarak değerlendirmeli ve alınacak önlemleri belirlemelidir.

Bu standart için gerekli genel şartlar:

6.1.İdareler, her yıl sistemli bir şekilde amaç ve hedeflerine yönelik riskleri belirlemelidir.

6.2.Risklerin gerçekleşme olasılığı ve muhtemel etkileri yılda en az bir kez analiz edilmelidir.

6.3.Risklere karşı alınacak önlemler belirlenerek eylem planları oluşturulmalıdır.

 

3.KONTROL FAALİYETLERİ STANDARTLARI

Kontrol faaliyetleri, idarenin hedeflerinin gerçekleştirilmesini sağlamak ve belirlenen riskleri yönetmek amacıyla oluşturulan politika ve prosedürlerdir.

 

Standart: 7. Kontrol stratejileri ve yöntemleri

İdareler, hedeflerine ulaşmayı amaçlayan ve riskleri karşılamaya uygun kontrol strateji ve yöntemlerini belirlemeli ve uygulamalıdır.

Bu standart için gerekli genel şartlar:

7.1.Her bir faaliyet ve riskleri için uygun kontrol strateji ve yöntemleri (düzenli gözden geçirme, örnekleme yoluyla kontrol, karşılaştırma, onaylama, raporlama, koordinasyon, doğrulama, analiz etme, yetkilendirme, gözetim, inceleme, izleme vb.) belirlenmeli ve uygulanmalıdır.

7.2.Kontroller, gerekli hallerde, işlem öncesi kontrol, süreç kontrolü ve işlem sonrası kontrolleri de kapsamalıdır.     

7.3.Kontrol faaliyetleri, varlıkların dönemsel kontrolünü ve güvenliğinin sağlanmasını kapsamalıdır.

7.4.Belirlenen kontrol yönteminin maliyeti beklenen faydayı aşmamalıdır.

 

Standart: 8. Prosedürlerin belirlenmesi ve belgelendirilmesi

İdareler, faaliyetleri ile mali karar ve işlemleri için gerekli yazılı prosedürleri ve bu alanlara ilişkin düzenlemeleri hazırlamalı, güncellemeli ve ilgili personelin erişimine sunmalıdır.

Bu standart için gerekli genel şartlar:   

8.1.İdareler, faaliyetleri ile mali karar ve işlemleri hakkında yazılı prosedürler belirlemelidir.

8.2.Prosedürler ve ilgili dokümanlar, faaliyet veya mali karar ve işlemin başlaması, uygulanması ve sonuçlandırılması aşamalarını kapsamalıdır. 

8.3.Prosedürler ve ilgili dokümanlar, güncel, kapsamlı, mevzuata uygun ve ilgili personel tarafından anlaşılabilir ve ulaşılabilir olmalıdır.

 

Standart: 9. Görevler ayrılığı

Hata, eksiklik, yanlışlık, usulsüzlük ve yolsuzluk risklerini azaltmak için faaliyetler ile mali karar ve işlemlerin onaylanması, uygulanması, kaydedilmesi ve kontrol edilmesi görevleri personel arasında paylaştırılmalıdır.

Bu standart için gerekli genel şartlar:

9.1.Her faaliyet veya mali karar ve işlemin onaylanması, uygulanması, kaydedilmesi ve kontrolü görevleri farklı kişilere verilmelidir.

9.2.Personel sayısının yetersizliği nedeniyle görevler ayrılığı ilkesinin tam olarak uygulanamadığı idarelerin yöneticileri risklerin farkında olmalı ve gerekli önlemleri almalıdır.

 

Standart: 10. Hiyerarşik kontroller

Yöneticiler, iş ve işlemlerin prosedürlere uygunluğunu sistemli bir şekilde kontrol etmelidir.

Bu standart için gerekli genel şartlar:

10.1.Yöneticiler, prosedürlerin etkili ve sürekli bir şekilde uygulanması için gerekli kontrolleri yapmalıdır.

10.2.Yöneticiler, personelin iş ve işlemlerini izlemeli ve onaylamalı, hata ve usulsüzlüklerin giderilmesi için gerekli talimatları vermelidir.

 

Standart: 11. Faaliyetlerin sürekliliği

İdareler, faaliyetlerin sürekliliğini sağlamaya yönelik gerekli önlemleri almalıdır.

Bu standart için gerekli genel şartlar:

11.1.Personel yetersizliği, geçici veya sürekli olarak görevden ayrılma, yeni bilgi sistemlerine geçiş, yöntem veya mevzuat değişiklikleri ile olağanüstü durumlar gibi faaliyetlerin sürekliliğini etkileyen nedenlere karşı gerekli önlemler alınmalıdır.

11.2.Gerekli hallerde usulüne uygun olarak vekil personel görevlendirilmelidir.

11.3.Görevinden ayrılan personelin, iş veya işlemlerinin durumunu ve gerekli belgeleri de içeren bir rapor hazırlaması ve bu raporu görevlendirilen personele vermesi yönetici tarafından sağlanmalıdır.

Standart: 12. Bilgi sistemleri kontrolleri

İdareler, bilgi sistemlerinin sürekliliğini ve güvenilirliğini sağlamak için gerekli kontrol mekanizmaları geliştirmelidir.

Bu standart için gerekli genel şartlar:

12.1.Bilgi sistemlerinin sürekliliğini ve güvenilirliğini sağlayacak kontroller yazılı olarak belirlenmeli ve uygulanmalıdır. 

12.2.Bilgi sistemine veri ve bilgi girişi ile bunlara erişim konusunda yetkilendirmeler yapılmalı, hata ve usulsüzlüklerin önlenmesi, tespit edilmesi ve düzeltilmesini sağlayacak mekanizmalar oluşturulmalıdır.

12.3.İdareler bilişim yönetişimini sağlayacak mekanizmalar geliştirmelidir.

 

4.BİLGİ VE İLETİŞİM STANDARTLARI

Bilgi ve iletişim, gerekli bilginin ihtiyaç duyan kişi, personel ve yöneticiye belirli bir formatta ve ilgililerin iç kontrol ve diğer sorumluluklarını yerine getirmelerine imkan verecek bir zaman dilimi içinde iletilmesini sağlayacak bilgi, iletişim ve kayıt sistemini kapsar.

 

Standart: 13. Bilgi ve iletişim 

İdareler, birimlerinin ve çalışanlarının performansının izlenebilmesi, karar alma süreçlerinin sağlıklı bir şekilde işleyebilmesi ve hizmet sunumunda etkinlik ve memnuniyetin sağlanması amacıyla uygun bir bilgi ve iletişim sistemine sahip olmalıdır.

Bu standart için gerekli genel şartlar:

13.1.İdarelerde, yatay ve dikey iç iletişim ile dış iletişimi kapsayan etkili ve sürekli bir bilgi ve iletişim sistemi olmalıdır.

13.2.Yöneticiler ve personel, görevlerini yerine getirebilmeleri için gerekli ve yeterli bilgiye zamanında ulaşabilmelidir.

13.3.Bilgiler doğru, güvenilir, tam, kullanışlı ve anlaşılabilir olmalıdır.

13.4.Yöneticiler ve ilgili personel, performans programı ve bütçenin uygulanması ile kaynak kullanımına ilişkin diğer bilgilere zamanında erişebilmelidir.

13.5.Yönetim bilgi sistemi, yönetimin ihtiyaç duyduğu gerekli bilgileri ve raporları üretebilecek ve analiz yapma imkanı sunacak şekilde tasarlanmalıdır.

13.6.Yöneticiler, idarenin misyon, vizyon ve amaçları çerçevesinde beklentilerini görev ve sorumlulukları kapsamında personele bildirmelidir.

13.7.İdarenin yatay ve dikey iletişim sistemi personelin değerlendirme, öneri ve sorunlarını iletebilmelerini sağlamalıdır.

Standart: 14. Raporlama

İdarenin amaç, hedef, gösterge ve faaliyetleri ile sonuçları, saydamlık ve hesap verebilirlik ilkeleri doğrultusunda raporlanmalıdır.

Bu standart için gerekli genel şartlar:

14.1.İdareler, her yıl, amaçları, hedefleri, stratejileri, varlıkları, yükümlülükleri ve performans programlarını kamuoyuna açıklamalıdır.

14.2.İdareler, bütçelerinin ilk altı aylık uygulama sonuçları, ikinci altı aya ilişkin beklentiler ve hedefler ile faaliyetlerini kamuoyuna açıklamalıdır.

14.3.Faaliyet sonuçları ve değerlendirmeler idare faaliyet raporunda gösterilmeli ve duyurulmalıdır. 14.4.Faaliyetlerin gözetimi amacıyla idare içinde yatay ve dikey raporlama ağı yazılı olarak belirlenmeli, birim ve personel, görevleri ve faaliyetleriyle ilgili hazırlanması gereken raporlar hakkında bilgilendirilmelidir.

 

Standart: 15. Kayıt ve dosyalama sistemi

İdareler, gelen ve giden her türlü evrak dahil iş ve işlemlerin kaydedildiği, sınıflandırıldığı ve dosyalandığı kapsamlı ve güncel bir sisteme sahip olmalıdır.

Bu standart için gerekli genel şartlar:

15.1.Kayıt ve dosyalama sistemi, elektronik ortamdakiler dahil, gelen ve giden evrak ile idare içi haberleşmeyi kapsamalıdır.

15.2.Kayıt ve dosyalama sistemi kapsamlı ve güncel olmalı, yönetici ve personel tarafından ulaşılabilir ve izlenebilir olmalıdır.

15.3.Kayıt ve dosyalama sistemi, kişisel verilerin güvenliğini ve korunmasını sağlamalıdır. 

15.4.Kayıt ve dosyalama sistemi belirlenmiş standartlara uygun olmalıdır.

15.5.Gelen ve giden evrak zamanında kaydedilmeli, standartlara uygun bir şekilde sınıflandırılmalı ve arşiv sistemine uygun olarak muhafaza edilmelidir.

15.6.İdarenin iş ve işlemlerinin kaydı, sınıflandırılması, korunması ve erişimini de kapsayan, belirlenmiş standartlara uygun arşiv ve dokümantasyon sistemi oluşturulmalıdır.

 

Standart: 16. Hata, usulsüzlük ve yolsuzlukların bildirilmesi

İdareler, hata, usulsüzlük ve yolsuzlukların belirlenen bir düzen içinde bildirilmesini sağlayacak yöntemler oluşturmalıdır.

Bu standart için gerekli genel şartlar:

16.1.Hata, usulsüzlük ve yolsuzlukların bildirim yöntemleri belirlenmeli ve duyurulmalıdır. 16.2.Yöneticiler, bildirilen hata, usulsüzlük ve yolsuzluklar hakkında yeterli incelemeyi yapmalıdır. 16.3.Hata, usulsüzlük ve yolsuzlukları bildiren personele haksız ve ayırımcı bir muamele yapılmamalıdır.

 

5.İZLEME STANDARTLARI

İzleme, iç kontrol sisteminin kalitesini değerlendirmek üzere yürütülen tüm izleme faaliyetlerini kapsar.

 

Standart: 17. İç kontrolün değerlendirilmesi

İdareler iç kontrol sistemini yılda en az bir kez değerlendirmelidir.

Bu standart için gerekli genel şartlar:

17.1.İç kontrol sistemi, sürekli izleme veya özel bir değerlendirme yapma veya bu iki yöntem birlikte kullanılarak değerlendirilmelidir.

17.2.İç kontrolün eksik yönleri ile uygun olmayan kontrol yöntemlerinin belirlenmesi, bildirilmesi ve gerekli önlemlerin alınması konusunda süreç ve yöntem belirlenmelidir. 

17.3.İç kontrolün değerlendirilmesine idarenin birimlerinin katılımı sağlanmalıdır.

17.4.İç kontrolün değerlendirilmesinde, yöneticilerin görüşleri, kişi ve/veya idarelerin talep ve şikâyetleri ile iç ve dış denetim sonucunda düzenlenen raporlar dikkate alınmalıdır.

17.5.İç kontrolün değerlendirilmesi sonucunda alınması gereken önlemler belirlenmeli ve bir eylem planı çerçevesinde uygulanmalıdır.

Standart: 18. İç Denetim

İdareler fonksiyonel olarak bağımsız bir iç denetim faaliyetini sağlamalıdır.

Bu standart için gerekli genel şartlar:

18.1. İç denetim faaliyeti İç Denetim Koordinasyon Kurulu tarafından belirlenen standartlara uygun bir şekilde yürütülmelidir.

18.2. İç denetim sonucunda idare tarafından alınması gerekli görülen önlemleri içeren eylem planı hazırlanmalı, uygulanmalı ve izlenmelidir.

Bu bilgilendirme dökümanı, iç kontrol farkındalığını artırmak amacıyla Hazine ve Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığının ilgili dökümanları baz alınarak

Ankara İl Tarım ve Orman Müdürlüğü İç Kontrol Birimi tarafından hazırlanmıştır.

​

İLETİŞİM

    Ankara İl Tarım ve Orman Müdürlüğü
  • Adres : Gayret Mahallesi Şehit Cem Ersever Cad. No: 14 Yenimahalle/ANKARA

  • Telefon : 0312 344 59 50 - 0 (312) 315 76 20

  • Faks : 0312 315 60 07

  • E-Posta : ankara@tarimorman.gov.tr

  • KEP : tarimveormanbakanligi@hs01.kep.tr

satis@tarimorman.gov.tr

sales@tarimorman.gov.tr

abuse@tarimorman.gov.tr

webmaster@tarim.gov.tr

abuse@tarim.gov.tr

hr@tarim.gov.tr

info@tarim.gov.tr

ik@tarim.gov.tr

contact@tarim.gov.tr

HIZLI MENÜ

  • Kullanıcı Girişi
  • Intranet
  • Bakanlık e-Posta
  • KVKK
  • Bilgi Güvenliği İhlal Bildirimi

ACİL NUMARALAR

  • 180 / Tarım İletişim Merkezi
  • 174 / Gıda Hattı
  • 112 / Orman Yangın

MOBİL UYGULAMALAR

©2025 Tüm hakları saklıdır. TÜRKİYE CUMHURİYETİ TARIM VE ORMAN BAKANLIĞI